Powrót do przedszkola: na co zwrócić uwagę i jak przygotować dziecko?
Część dzieci wróci w okresie pandemii
do przedszkola. Każdy powrót po długim pobycie w domu, nawet do ulubionego
miejsca, u każdego, również dorosłego, może generować stres. Dodatkowo trzeba pamiętać,
że aktualnie zmagamy się z niecodzienną sytuacją. Poczucie bezpieczeństwa
dzieci tworzone jest poprzez przewidywalność i powtarzalność. Natomiast po
powrocie do przedszkola spotkają z dużą ilością zmian, na które warto jest je
przygotować.
Ważne jest poinformowanie ich jak dokładnie będzie wyglądać dzień w
przedszkolu:
-jego zaprowadzanie (kto będzie
go wprowadzał i pomagał mu się przebrać w szatni itp.) i odbieranie
-w jakiej będzie sali
- jak będzie sala wyglądać i
dlaczego
- jak Panie będą ubrane (np.
maseczki/ przyłbice/ rękawiczki) i dlaczego
- ile dzieci będzie w grupie, które z jego (jeśli
wiemy lub możemy zapytać o to wychowawcę)
- jakie panie będą się nim opiekować
- jaki mniej więcej będzie rytm
dnia (zarówno czas zorganizowany jak i swobodny)
- na co trzeba będzie zwrócić
uwagę jeśli chodzi o kwestie np. higieniczne
Warto wcześniej o dokładnie informacje zapytać w przedszkolu,
aby samemu lepiej przygotować się na powrót dziecka jak również obniżyć swój
ewentualny stres (wyczuwany przez dzieci).
Pamiętajmy, aby dzieci nie okłamywać, nie umniejszać ani ich ani swoich
obaw, niepewności, przedstawiajmy rzeczywistość taką jaka jest.
Oprócz przypomnienia informacji związanych z kwestiami higieniczno-
sanitarnymi, organizacyjnymi równie ważne jest zadbanie o emocje dzieci w tym okresie.
Warto uważnie obserwować zachowanie dziecka, jego
reakcje, w razie wątpliwości pytać czy coś je zastanawia o coś chciałoby przed
powrotem dopytać. Oczywiście nie chodzi o "wmawianie" dzieciom, że odczuwają np. strach (nie mówimy, więc: a nie boisz się, że .....?) ALE
Jeśli widzimy jakiekolwiek oznaki
np. strachu lub niepewności, nazwać je, zaopiekować się nimi, np.
Widzę, że stresujesz się/ boisz ….
Dobrze jeśli uda nam się dokładnie
określić czy jest to spowodowane powrotem do przedszkola po przerwie, czy
niepewnością co do organizacji dnia lub obecnością wychowawcy lub kolegów itp.
To normalne (np. po takiej
przerwie) ….
Wiele osób/ dzieci czuje teraz to
samo…. Również ja (jeśli to prawda) …..
Możemy jednak sobie wspólnie z
tym poradzić (konkretne przykłady)….
PAMIĘTAJMY, aby używać słów zrozumiałych dla dzieci, możemy używać
określeń z ich świata np. ulubionej bajki itp.
Będziemy niczym Psi Patrol, który chce uratować nas przed stresującą sytuacją, ciekawe jaki oni mieliby sposób?
Powyższe komunikaty pozwalają
dziecku „oswoić potwora” nazwać co czują, znormalizować (to
normalne, nie ze mną coś się dzieje, inni też tak mają) to i dają sprawstwo (jest sposób)
Strachu nie pokonujemy (to tak
naprawdę nasz sojusznik, który chce nas, czasami za bardzo, chronić) możemy go
jednak oswoić J
Wypracujmy sobie strategie radzenie sobie z np. strachem poprzez:
- informowanie dlaczego się boimy, budowy mózgu:
W mózgu znajduje się mały
migdałek (ciało migdałowate), które chce nas chronić, ale czasami aż za bardzo
i psuje nam nieco zabawę, radość.
To jednak nasz bohater, niczym …..
któremu my również możemy pomóc i pokazać kiedy ma nas chronić (można posłużyć się
ulubioną zabawką lub przykładem z bajki)
- konkretyzujemy- jak go widzą, możemy zachęcić do narysowania strachu, sami narysować swój, ale nie naciskami aby dziecko to również zrobiło, możemy go nazwać
- używamy bajek terapeutycznych np. Jak Gucio oswoił Strach
Dostosowując sytuacje do
aktualnych obaw dziecka
- ustalamy z dzieckiem sygnał dla rodzica, można zaproponować również nauczycielowi, przy pomocy którego dziecko da znać, że np. się boi (dotknięcie w ramię itp.) zawsze reagujemy na ten sygnał!!!
- znajdujemy to co najbardziej uspokaja:
ruch (zawsze reguluje, np.
spacer),
oddech (trening uważności,
relaksacja),
język rodzicielskiej miłości i
wsparcia (również przytulenie)
ulubione aktywności (rysunek,
śpiew, taniec)
- dziecko może wybierać: czy
pomogłoby ci np. spokojna muzyka,
wspólna rozmowa/ gra a może….
NIE PODSYCAJMY LĘKU poprzez pytania: nie boisz się wrócić, jak to
będzie?
ZAMIAST TEGO: jesteś ciekawy jak będzie wyglądać…../ mnie zawsze pomaga jak wiem jak będzie wyglądał mój dzień, dlatego dowiedziałam się w przedszkolu nt twojego, chcesz posłuchać?
JEŚLI DZIECKO PYTA nie unikamy tematu (to zwiększa lęk, że temat jest tak poważny, że nawet rodzic go unika)
Polecana literatura/ strony:
·
Gucio się boi:
·
Blog podwojniewyjatkowi.pl
·
Self Reg opowiastki dla dzieci (Agnieszka
Stążka- Gawrysiak)
·
10 Minut Uważności (Goldie Hawn)
Jeśli nie poruszaliście Państwo
jeszcze dokładnie tematu koronawirusa, a uważacie, że warto aby dziecko wiedziało
czym jest, dlaczego trzeba być bardziej uważnym (bez straszenia ich obecną
sytuacją) zachęcam do skorzystania, a wcześniej przejrzenia w celu dopasowania treści
do swojego dziecka poniższych materiałów:
Bajki i książeczki:
Filmiki ukazujące i tłumaczące czym jest koronawirus, np.
· Koronawirus bajka dla dzieci Wierszyk animacja koronawirusie: https://www.youtube.com/watch?v=Grc0dN9q-Lg&vl=pl
Podsumowując w skrócie najważniejsze informacje:
- rozmawiajmy o uczuciach,
również swoich (zastanówmy się co czujemy i pomóżmy również sobie), nazywajmy,
konkretyzujmy, normalizujmy i oswajajmy emocje J
- tłumaczmy dzieciom co się
dzieje, ale nie straszmy ich (pomocne w tłumaczeniu obecnej sytuacji mogą
okazać się książeczki filmiki
- dawajmy dużo wsparcia, nie
mówmy, że nic się nie dzieje, akceptujmy wszystkie emocje bo wszystkie są
potrzebne!
- nauczmy dzieci paru sposobów radzenia
sobie z emocjami oraz metod relaksacji (okiem--psychologa.blogspot.com)
- ustalmy sygnał informujący, że potrzebują wsparcia
- ustalmy sygnał informujący, że potrzebują wsparcia
- przygotujmy je na zmiany z
jakimi się spotkają, dzieci nadal potrzebują regularności i przewidywalności,
najlepiej, aby każdy dzień był podobny, co zapewni pobyt w przedszkolu
- po powrocie z przedszkola skupiajmy
się na pozytywach, pytajmy jak do tej pory: co robiły w przedszkolu, jak się im
podobało, spędzajmy czas razem
Na blogu znajdziecie Państwo dodatkowo przykłady metod relaksacyjnych, które można zastosować, sposobów mówienia o emocjach, jak również dlaczego dzieci doświadczają trudnych emocji w czasie epidemii.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu mailowego:
alabrenc@gmail.com
Życzę wszystkiego dobrego :)
Komentarze
Prześlij komentarz