Poniższe wskazówki inspirowane są webinarem Magazynu Kreda. Początkowo był on darmowy, obecnie można go pobrać, ale niestety odpłatnie, za prawie 40 zł, na stronie /sklep.magazynkreda.pl/
1. Obserwować i dopasować rytm:
Zaobserwować kiedy dzieci najchętniej/ najlepiej rysują, bawią się, odpoczywają a kiedy uczą.
W tych godzinach, jeśli łączą się z czasem, gdy Rodzic najlepiej pracuje, może wykonywać swoje obowiązki.
Warto poczekać aż dziecko naturalnie se obudzi wtedy Rodzic może popracować, nie warto budzić dzieci "na siłę"
Dostosowujemy się do naszego naturalnego trybu
Jeśli to możliwe możemy wystąpić z prośbą o zmianę godzin pracy lub wyznaczenie zadań a nie godzin, dzięki czemu nasza praca będzie bardziej efektywna (niestety nie każdy może sobie na to pozwolić)
2. Znajdźmy czas, żeby usiąść i porozmawiać:
Poświęćmy ten czas tylko dla bliskich, z dala od myśli i np. elektroniki związanej z pracą czy szkołą. przedszkolem.
Stwórzmy miłą atmosferę, np. ładnie przystrojny stół, pyszna herbata, ciasto, kwiaty w wazonie itp.
Warto zacząć od powiedzenie każdemu kto siedzi przy stole czegoś miłego, podziękować lub wesprzeć
Można też wykorzystać ten czas do rozwiązania konfliktu, jeśli jakiś się pojawił
Ustalamy zasadę, że słuchamy się nawzajem, nie przerywamy, każdy jest tak samo ważny. Tworzymy poczucie bezpieczeństwa.
Wspólnie ustalamy jak będzie wyglądał harmonogram, plan naszego dnia. (przykładowe we wpisie: Tworzymy nasz plan dnia!)
Zapisujemy lub tworzymy piktogramy (przykładowe plany tutaj) wpisujemy godziny lub zwracamy uwagę na to co po czym nastąpi (dla młodszych dzieci).
Pytamy dzieci kiedy lubisz ... chciałabyś ... (poczucie sprawczości)
WERYFIKUJEMY PLAN! Plan jest dla człowieka a nie człowiek dla planu, jeśli coś nie zdaje w praktyce egzaminu, zmieniamy to!
Młodsze dzieci potrzebują rytmu, wiedzieć co po czym następuje- widzieć to!
3. Dla dzieci szkolnych:
wieczorem pisanie w zeszycie, które zadanie na następny dzień ma być wykonane. Zzanczenie tych, które może zrobić samo a które razem z rodzicem
4. Napisanie listu do dziecka
Jeśli chcemy je o coś poprosić lub za coś podziękować
5. Stwórzmy losy:
Mogą mieć formę obrazków, dziecko gdy nie ma pomysłu na zabawę lub my akurat nie możemy się z nim pobawić może wylosować wybraną aktywność.
Losy mogą również służyć do ustalenie kolejności poszczególnych zabaw, zajęć
6. Tajemnicze skrzynki- dla młodszych dzieci;
Najlepiej, aby pudełka schowane były na co dzień wysoko, niedostępne. Kiedy potrzebujemy np. rozmawiać przez telefon i zająć czymś dziecko dajemy mu zawartość pudełka. Można mieć przygotowane kilka.
W środku najlepiej sensoryczne materiały np. piasek, mąka, do wykonywania na nich śladów, przelewanie wody, połączone opaski/chusteczki kolorowe, wyciągane jako długi sznur, nakręcanie nakrętek itp.
Ważne, aby dziecko było bezpieczne podczas wykonywania tych zabaw i pamiętać, że niektóre mogą wymagać zrobienia bałaganu ;) nie musimy jednak na takie się decydować
7. Tworzenie strefy pracy:
Nasz mózg przełącza się automatycznie w tryb np. odpoczynku czy spania gdy leżymy w łóżku
Warto, więc stworzyć przestrzeń, która będzie wyłącznie służyła do pracy lub nauki.
8. Dbajmy o siebie:
Ustalmy razem z osobą, która pomaga nam w wychowaniu dziecka lub samym dzieckiem kiedy będzie czas na nasze wyłączenie się.
Robimy wtedy coś tylko dla siebie, co najbardziej lubimy.
Jeśli to możliwe każdy z rodziców ustala kiedy będzie jego np. 30 minut bez nikogo, wówczas drugi zostaje z dziećmi oraz kiedy nastąpi zmiana
Zadbajmy również o randki z partnerem, wspólny czas tylko we dwoje.
9. Dzielmy obowiązki
Włączajmy domowników do obowiązków, łączmy je w formie zabawy, zachęcajmy do pomocy. Jedna osoba nie jest w stanie zadbać o dom, edukacje, zabawę i pracę :)
Jak jeszcze można dbać o siebie w kolejnym wpisie :)
1. Obserwować i dopasować rytm:
Zaobserwować kiedy dzieci najchętniej/ najlepiej rysują, bawią się, odpoczywają a kiedy uczą.
W tych godzinach, jeśli łączą się z czasem, gdy Rodzic najlepiej pracuje, może wykonywać swoje obowiązki.
Warto poczekać aż dziecko naturalnie se obudzi wtedy Rodzic może popracować, nie warto budzić dzieci "na siłę"
Dostosowujemy się do naszego naturalnego trybu
Jeśli to możliwe możemy wystąpić z prośbą o zmianę godzin pracy lub wyznaczenie zadań a nie godzin, dzięki czemu nasza praca będzie bardziej efektywna (niestety nie każdy może sobie na to pozwolić)
2. Znajdźmy czas, żeby usiąść i porozmawiać:
Poświęćmy ten czas tylko dla bliskich, z dala od myśli i np. elektroniki związanej z pracą czy szkołą. przedszkolem.
Stwórzmy miłą atmosferę, np. ładnie przystrojny stół, pyszna herbata, ciasto, kwiaty w wazonie itp.
Warto zacząć od powiedzenie każdemu kto siedzi przy stole czegoś miłego, podziękować lub wesprzeć
Można też wykorzystać ten czas do rozwiązania konfliktu, jeśli jakiś się pojawił
Ustalamy zasadę, że słuchamy się nawzajem, nie przerywamy, każdy jest tak samo ważny. Tworzymy poczucie bezpieczeństwa.
Wspólnie ustalamy jak będzie wyglądał harmonogram, plan naszego dnia. (przykładowe we wpisie: Tworzymy nasz plan dnia!)
Zapisujemy lub tworzymy piktogramy (przykładowe plany tutaj) wpisujemy godziny lub zwracamy uwagę na to co po czym nastąpi (dla młodszych dzieci).
Pytamy dzieci kiedy lubisz ... chciałabyś ... (poczucie sprawczości)
WERYFIKUJEMY PLAN! Plan jest dla człowieka a nie człowiek dla planu, jeśli coś nie zdaje w praktyce egzaminu, zmieniamy to!
Młodsze dzieci potrzebują rytmu, wiedzieć co po czym następuje- widzieć to!
3. Dla dzieci szkolnych:
wieczorem pisanie w zeszycie, które zadanie na następny dzień ma być wykonane. Zzanczenie tych, które może zrobić samo a które razem z rodzicem
4. Napisanie listu do dziecka
Jeśli chcemy je o coś poprosić lub za coś podziękować
5. Stwórzmy losy:
Mogą mieć formę obrazków, dziecko gdy nie ma pomysłu na zabawę lub my akurat nie możemy się z nim pobawić może wylosować wybraną aktywność.
Losy mogą również służyć do ustalenie kolejności poszczególnych zabaw, zajęć
6. Tajemnicze skrzynki- dla młodszych dzieci;
Najlepiej, aby pudełka schowane były na co dzień wysoko, niedostępne. Kiedy potrzebujemy np. rozmawiać przez telefon i zająć czymś dziecko dajemy mu zawartość pudełka. Można mieć przygotowane kilka.
W środku najlepiej sensoryczne materiały np. piasek, mąka, do wykonywania na nich śladów, przelewanie wody, połączone opaski/chusteczki kolorowe, wyciągane jako długi sznur, nakręcanie nakrętek itp.
Ważne, aby dziecko było bezpieczne podczas wykonywania tych zabaw i pamiętać, że niektóre mogą wymagać zrobienia bałaganu ;) nie musimy jednak na takie się decydować
7. Tworzenie strefy pracy:
Nasz mózg przełącza się automatycznie w tryb np. odpoczynku czy spania gdy leżymy w łóżku
Warto, więc stworzyć przestrzeń, która będzie wyłącznie służyła do pracy lub nauki.
8. Dbajmy o siebie:
Ustalmy razem z osobą, która pomaga nam w wychowaniu dziecka lub samym dzieckiem kiedy będzie czas na nasze wyłączenie się.
Robimy wtedy coś tylko dla siebie, co najbardziej lubimy.
Jeśli to możliwe każdy z rodziców ustala kiedy będzie jego np. 30 minut bez nikogo, wówczas drugi zostaje z dziećmi oraz kiedy nastąpi zmiana
Zadbajmy również o randki z partnerem, wspólny czas tylko we dwoje.
9. Dzielmy obowiązki
Włączajmy domowników do obowiązków, łączmy je w formie zabawy, zachęcajmy do pomocy. Jedna osoba nie jest w stanie zadbać o dom, edukacje, zabawę i pracę :)
Jak jeszcze można dbać o siebie w kolejnym wpisie :)
Komentarze
Prześlij komentarz