Przejdź do głównej zawartości

POMOCE POMOCNE EMOCJE

Na początku miał to być tylko dodatek do poprzedniego postu o EMOCJONALNYCH PRZYDASIACH, ale pomyślałam, że bardziej pomocne będzie dokładne opisanie dostępnych metod i własnych pomysłów na pracę z dziećmi z emocjami w roli głównej.

EMOCJONALNE KARTY PYTAJKI
Swoje zajęcia ZAWSZE zaczynam od pytania jak dziecko się czuje i co spowodowało, że właśnie tak, sama oczywiście również odpowiadam na to pytanie. Niezawodne są wtedy wykonane dawno temu karty z emocjami:


Z drugiej strony mają one dodatkowe pytania, których można użyć zarówno przy cotygodniowych zajęciach, jak i wyłącznie na początku przy wprowadzaniu dzieci w świat emocji. Moje ulubione to pokaż jak Ty wyglądasz jak jesteś (szczęśliwy/smutny/zawstydzony)

"GARŚĆ RADOŚCI, SZCZYPTA ZŁOŚCI"
Mój drugi faworyt to moja ukochana książka, jedna z pierwszych jakie kupiłam zaczynając jako psycholog pracę z dziećmi „Garść radości Szczypta złości” dzieci ją uwielbiają!
Najczęściej używam do nich piankowych buzi, które przydają się do „wypełniania” ilustracji sytuacyjnych z dziećmi bez wyrazów twarzy. Można oczywiście skserować i samemu narysować poszczególne buźki!


Oprócz śmiesznych ilustracji w książce znajdziemy krótki opis każdej emocji, sposób radzenia sobie oraz mini opowiastki z nimi związane!

"ZŁOŚĆ i smok Lubomił" oraz Centrum Metody Krakowskiej
Z tej samej serii dostępne są również książeczki z poszczególnymi emocjami, ja (nie)stety pierwszą jaką musiałam dokupić była złość, z racji popularności wśród moich podopiecznych.
Skłaniające do rozmowy i dopasowywania emocji są również przeróżne karty pracy „bez twarzy” właśnie jako przykład te z zestawu Metody Krakowskiej Cieszyńskiej



Zapamiętaj i zauważ EMOCJONALNE MEMMORY
Jak zawsze nie mogło zabraknąć u mnie memmory, które jest wykonane na podstawie zestawu z PRINTOTEKA.PL ale jest dość podchwytliwe. Chodzi o dopasowanie tych samych emocji a nie dzieci, bo te się nie powtarzają, czujnym trzeba być! ;)



Ja swoje zalaminowałam i dodatkowo przykleiłam do kartoników z TIGERa, aby dłużej mi służyły

PLANSZÓWKI
Jeśli chodzi o gotowce to mamy również sporo gier, w których EMOCJE grają pierwsze skrzypce:
  • Empatio
  • Emotionz
  • Odkrywca
  • Kalejdoskop Emocji
Są to raczej propozycje dla starszych dzieci LUB bardzo świadomych młodszych.





Lubię łączyć różne gry ze sobą i o to 2 propozycje:

Emocjonalna Jenga
Po wyciągnięciu klocka i niezawaleniu wieży gracz otrzymuje szanse wylosowania emocji oraz zadania pytania z nią związanego przeciwnikowi, np. kiedy ostatnio/ dlaczego czułeś/aś się ….

Emocjonalne Historie
Losowanie lub rzucanie kostką z emocjami do tego rzut kostką typu StoryCubes/ Opowiem Ci mamo lub Kostkami z TIGERa, można wykorzystać również karty Pamiętne Historie. Zadanie polega nie tylko na ułożeniu historii, ale również wpleceniu w nią emocji!

Na koniec BAJKOTERAPIA dobra na wszystko, zachęcam do pisania własnych, ja stworzyłam kilka dla swoich milusińskich m.in. o przegrywaniu, aby była osobista a dzięki temu bardziej pomocna :)
Gotowce możemy znaleźć zarówno na stronach internetowych:

Jak i w książeczkach:
  • Bajkoterpaia Marii Molickiej
  • Bajkoterapia czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych
  • Bajki Terapeutyczne
Pojawiła się również nowość, która wygląda bardzo ciekawie czyli "Uczuciometr inspektora Krokodyla"




Na koniec zawsze można wspólne obejrzeć "W głowie się nie mieści" a po seansie oczywiście podyskutować a bajce dla małych i dużych!

Niech MOC EMOCJI będzie z Wami! :)