2. KWIETNIA to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Niestety również w tym roku nie jest możliwe przeprowadzenie zajęć na żywo w przedszkolu. Postanowiłam, więc zamieścić wpis z gotowym, przykładowym przebiegiem takich zajęć, tak aby każdy rodzic w zaciszu :) swojego domu mógł je przeprowadzić.
AUTYZM
Czym jest autyzm?
Na początek warto wytłumaczyć dzieciom dlaczego właśnie tego dnia (np. ubrani na niebiesko- dlaczego właśnie w tym kolorze, tłumaczę poniżej :)) chcemy z dziećmi rozmawiać o autyźmie.
Dzisiaj, 2.04, obchodzimy dzień autyzmu. Tak jak w przedszkolu mówiono wam np. o osobach z zespołem Downa, tak dzisiaj ja chciałabym/łbym opowiedzieć ci o osobach z autyzmem.
Autyzm to NIE CHOROBA, to zaburzenie rozwoju. To znaczy, że osoby te rozwijają się inaczej niż ty czy ja jak byłem/am mała. Dokładniej ich mózg pracuje w inny, niezwykły sposób.
Mają przez to trudności z komunikacją, czyli np. rozmawianiem z innymi ludźmi, mogą np. nie patrzeć im w oczy, nie reagować na swoje imię, powtarzać ostatnie słowa lub hasła z reklam. Mogą również bardziej niż my reagować na światło, hałas, dotyk- są dla nich nieprzyjemne i nie zawsze potrafią sobie z tym poradzić. Osoby te lubią gdy wszystko jest przewidywalne, czyli zgodne z planem, nie lubią zmian i niespodzianek. Zdarza się, że np. układają zabawki w szeregu zamiast się nimi bawić, nie potrafią udawać np. że banan to słuchawka telefonu itp. Mogą również zachowywać się w powtarzalny sposób, czyli np. bawić się ciągle w ten sam sposób lub tymi samymi przedmiotami. Może nam się wydawać, że mają własny świat i nie potrzebują z nikim kontaktu. To jednak nie do końca tak.
Mimo, że trudniej im nawiązać kontakt z innymi dziećmi, czy też dorosłymi jak każdy potrzebują tego. Dlatego warto pamiętać jakie mają trudności, żeby bawiąc się i kolegując z nimi zapewnić im bezpieczeństwo dbając o ich granice i pamiętając o trudnościach.
Mogą mieć np, w danym dniu lub na co dzień mniejszą ochotę na kontakt z kimś bo jest za głośno, źle się czują itp. Każdy z nas tak czasami ma. Dlatego warto posłuchać gdy mówią, że potrzebują pobyć sami lub odsuwają się od nas. Warto wówczas zapytać czy chcą pobyć chwilę sami i dać znać, że zawsze mogą nas znowu zawołać do zabawy.
Czasami zachowanie osób z autyzmem może być dla nas niezrozumiałe. Nie zawsze potrafią radzić sobie z emocjami, co również przydarza się każdemu. Warto wówczas spróbować zrozumieć DLACZEGO jest im trudno i POMÓC im, zamiast bać się lub co gorsza śmiać z ich reakcji.
Jednak najlepiej będzie jak razem zobaczymy krótki filmik, przeczytamy krótką historyjkę na temat osoby z autyzmem i jej koleżnki oraz zrobimy kilka zadań.
Pozwoli ci to lepiej zrozumieć i mam nadzieję zapamiętać czym jest autyzm i jak można takim osobom pomagać, rozmawiać i bawić się :)
Dodatkowo, bardziej dla Państwa, zamieszczam moją infografike z podstawowymi sygnałami ostrzegawczymi autyzmu
BAJKI BEZ GRANIC
Tak, jak w przypadku Dnia Osób z Zespołem Downa tak i tym razem zachęcam do przeczytania przeuroczej bajki nt dziewczynki z autyzmem (do pobrania TUTAJ i klikając w zdjęcie :))
Po przeczytaniu bajki warto zadać dzieciom kilka pytań np.
Dlaczego Maja uważała, że Kaja jest czarodziejką?
Czy to była prawda?
Kto powiedział Mai, że Kaja nie jest czarodziejką?
Czym zachowanie Kai różniło się od innych?
Czy Maja bawiła się później z Kają?
Jak się bawiły?
W czym Maja pomogła Kai?
Czy uważasz, że rozmowa z Kają była łatwa? Dlaczego( tak lub nie)?
Myślisz, że z osobami z autyzmem lub Aspergerem można bawić się jak z innymi dziećmi?
O czym warto wówczas pamiętać? Jak można im pomóc?
FILMIK
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku, który w łatwy i przystępny sposób tłumaczy czym jest autyzm, wskazuje na trudności i możliwości ich wsparcia :)
FILMIK JAK OSOBY Z AUTYZMEM WIDZĄ ŚWIAT (dla starszych)
Ten krótki filmik świetnie pokazuje jak wygląda świat osób z autyzmem na co dzień, z jakimi trudnościami muszą się zmagać i jak można im w nich pomóc. Gdy wiemy na co zwracać uwagę łatwiej jest komuś pomóc:
ZABAWA (scenki)
Przeznaczona raczej dla starszych dzieci, którym łatwiej będzie zrozumieć cel zabawy. Warto przeprowadzić ją po obejrzeniu filmiku i przeczytaniu bajki, żeby dzieci mogły odnieść się do informacji tam zawartych :)
możemy użyć do nich pluszaków, lalek lub pacynek, aby bardziej urozmaicić scenki. Jednak bez rekwizytów łatwiej będzie dzieciom doświadczyć jak zachowuje się osoba z autyzmem i jak wygląda kontakt z nią.
Za pierwszym razem siedzimy na przeciwko siebie i rozmawiamy, tak jak normalnie, patrząc sobie w oczy, dopytując o różne rzeczy, śmiejąc się itp. na znak ZMIANA dorosły próbuje zmienić swoje zachowanie, nie patrzy na dziecko tak często, powtarza ostatnie słowa, dużo milczy czasami zada nieadekwatne pytanie, na koniec bez wyjaśnienia odchodzi.
Na koniec podsumowujemy z dzieckiem czym różniła się pierwsza i druga rozmowa podkreślając jakie trudności w relacjach/komunikacji mają osoby z autyzmem. Można zachęcić do znalezienia sposobu jak ułatwić takiej osobie rozmowę, spytać co się czuło gdy np. ktoś nie patrzy nam w oczy, wydaje się nie słuchać i nagle odchodzi. Zwrócić uwagę czy łatwiej jest zrozumieć dlaczego się tak zachowuje gdy wiemy, że jest to osoba z autyzmem.
PROPOZYCJA PLASTYCZNA
Komentarze
Prześlij komentarz