Poniższa tabela ilustruje jedynie pewne tendencje, zarówno wychowawcze jak i dotyczące ich skutków- wyborów, zachowań dzieci w przyszłości. Wyniki badań nie są jednoznaczne jeśli chodzi o ich charakterystykę. Jednak zmieniające się podejście rodziców- zasad, oczekiwań względem kolejnych dzieci może doprowadzić do pewnych konsekwencji w ich nastoletnim a później również dorosłym życiu. Dlatego tak ważna jest uważność na pewne zmieniające się wraz z pojawieniem kolejnego dziecka aspekty, które w przyszłości mogą zaskutkować poniższymi zachowaniami.
Na kolor zielony zaznaczone zostały pozytywne, pomarańczowy
pośrednie i czerwony alarmujące skutki wychowywania się w zależności od
kolejności urodzenia.
kolejność
|
rodzice |
rodzeństwo |
charakterystyka |
praca/przyszłość |
jedynak |
uwaga, troska, energia poświęcona tylko
im |
Brak |
postrzegany jako egocentryk, lubi spędzać czas w samotności |
wysokie stanowiska kierownicze |
rozpieszczanie, pochwały, sztywne zasady wychowawcze, często wysokie wymagania |
|
dobrze zorganizowany, pewny siebie, wierzy we własne możliwości, ambitny, presja wysokich oczekiwań, źle
radzi sobie z porażkami |
częściej pracuje w branży technicznej oraz
związanej z opieką nad innymi ludźmi, często w służbie zdrowia |
|
najstarsze
|
na początku więcej uwagi i później poczucie detronizacji |
część obowiązków za opiekę nad młodszym
rodzeństwem |
branie odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo, troskliwość, opiekuńczość |
wysokie stanowiska kierownicze |
modelowanie mowy wyłącznie poprzez język
dorosłych, a nie dzieci- rodzeństwem
(to rodzice uczą, rozmawiają a nie inne dzieci) |
odpowiadanie rola nauczyciela, większa wiedza,
ciekawość poznawcza, aby na nie odpowiedzieć |
orientacja na dorosłych i |
wyższe wykształcenie |
|
zbyt wysokie oczekiwania, |
|
zbyt
samokrytyczne wobec siebie, trudniej wybaczają sobie popełniane błędy, wysokie
wymagania wobec siebie potrzeba bycia docenionym |
kariera w strukturach rządowych lub praca naukowa |
|
sztywne zasady wychowawcze |
|
dobrze
zorganizowane, |
zadowolenie z pracy ROLA W RODZINIE: lider, opiekun, przywódca |
|
"środkowe"
|
nigdy nie doświadczyło bycia jedynym dzieckiem w rodzinie, w związku z
tym nie znajdowało się w „centrum zainteresowania” |
nauka języka również poprzez rozmowę
czas spędzony z rodzeństwem- bardziej ubogie
słownictwo, gorsza mowa |
potrafi negocjować, |
większe problemy z nauką |
uwaga
i energia rodziców |
wychowywane również przez inne dziecko- |
bardziej elastyczne,
|
najniższe zarobki |
|
bywa, że szybka detronizacja przez |
w momencie pojawienia się młodszego
rodzeństwa |
częściej ulega presji otoczenia,
ma niższą samoocenę, mniej pewne sienie
niż starsze rodzeństwo czasami poczucie bycia ignorowanym, w
cieniu pozostałego rodzeństwa |
często praca w służbach publicznych, usługach
lub opiece najszybciej opuszczają dom rodzinny ROLA W RODZINIE: negocjator, w dorosłości podtrzymujący
kontakty rodzinne między jej członkami |
|
najmłodsze |
rodzice dużo mniej boją się |
nie musi się nikim opiekować, |
często buntownicy, bardziej skłonne do
podejmowania np. czują się ignorowane, niedoceniane
poprzez postrzeganie ich jako tych „słabszych” LUB muszących sobie poradzić,
jeśli rodzeństwo dało rade ono też musi |
większe problemy z nauką |
bycie długo pod kloszem rodziców powoduje
przedłużone |
przez rodziców |
słabo zorganizowane, ale wcale mu to nie przeszkadza, |
częściej niż reszta |
|
|
bardziej kreatywne |
często prace kreatywne |
||
luźniejsze zasady wychowawcze, brak dostatecznych możliwości, aby jak przy pierwszym |
|
łatwo
ulega rozczarowaniu i może wykazywać niższe poczucie własnej wartości, częściej narażone na poczucie niższości przez presje autorytetu starszego
rodzeństwa PROWADZI DO |
|
|
więcej "przewinień"
nieporadności jest wybaczanych |
|
nieporadne, wyręczane przez innych,
którzy pomagają we wszystkim = mało samodzielne |
później się usamodzielnia ROLA W RODZINIE: „maskotka” |
Żródła:
·
A.Brzezińska „Psychologiczne portrety człowieka”
·
Richardson R.W., Richardson L. A. „Najstarsze,
średnie, najmłodsze”
·
L. Blair „Kolejność narodzin a charakter. Co
wpływa na osobowość dziecka?”,
·
„Splatane więzy” [W:] “Psychologia dla
rodziców“, “Wysokie Obcasy” maj 2016.
·
M. Kossobudzka, „Kolejność narodzin może wpływać
na twoje zdrowie, wzrost, inteligencję, a nawet seksualność”
(wyborcza.pl/1,75400,14711936,Kolejnosc_narodzin_moze_wplywac_na_twoje_zdrowie_.html)
·
Dziecisawazne.pl
·
badania
national longitudinal survey of youth
Opracowanie:
Alicja Labrenc (psycholog)
Komentarze
Prześlij komentarz