Drukujemy (znajdujące się powyżej sygnalizatory) lub wykorzystujemy kolorowe kartki/kredki itp. można
dołączyć element ruchowy. Wówczas dzieci biegają/szybko chodzą, w zależności od
miejsca, w którym się znajdują na komunikat STOP zatrzymuje się i wysłuchują przykładowej sytuacji jeśli uznają
ją za bezpieczną ustawiają się/podnoszą kartkę/sygnalizator z kolorem zielonym, za wymagającą ostrożności żółtym, niebezpieczną czerwonym.
Można również ustalić, że jeśli uznają sytuacje za bezpieczną zaczynają dalej
biegać, średnio wówczas powoli poruszać się po pomieszczeniu a niebezpieczną nadal
stoją bez ruchu. Jeśli wybiorą nie odpowiedni sygnał wówczas mówimy UWAGA i rozmawiamy o tej sytuacji, również
gdy dotyczy "żółtego" i "czerwonego" światła
Przykład sytuacji, oczywiście mogą być również Państwa pomysły:
1.
Czekasz na rodziców, nagle podchodzi do ciebie Pani, której nie znasz i mówi,
że mama prosiła, aby Cię podwiozła do domu.
2. W
centrum handlowym nagle zauważasz, że nie wiesz gdzie są twoi rodzice,
podchodzi do ciebie Pan z ochrony i proponuje pomoc.
3.
Kolega z przedszkola, którego lubisz, mówi Ci, żeby włożył do buzi kilka liści
i udawał drzewo. Jeśli tego nie zrobisz nie będzie już cię lubił.
4.
Lekarz uprzedza cię o badaniu i prosi, abyś zdjął/ęła koszulkę bo musi cię
osłuchać.
5.
Stoisz z rodzicem w kolejce, osoba, która stoi za tobą zaczyna coraz bliżej
ciebie stać, w pewnym momencie depcze twoją stopę.
6. W
przedszkolu idziesz do toalety, kolega proponuje, żebyście weszli do kabiny
razem.
7.
Znajoma rodziców, którą słabo znasz, na przywitanie tuli cię mocno i zaczyna szczypać
po policzkach.
8.
Gdy nikt nie widzi kolega proponuje ci, żebyście zdjęli i zamienili się ubraniami.
9.
Odwiedzasz koleżankę/kolegę w jej/jego domu na przywitanie przytula cię.
10.
Znajomy z podwórka podbiega do ciebie i proponuje, żebyś dotknął/ęła jakieś
nieprzyjemnej mazi.
11.
Na placu zabaw pojawia się sąsiad i pyta czy chcesz z nim pójść na spacer z
psem.
12.
Okazuje się, że nie masz pary, nauczyciel bierze cię za rękę i idzie z tobą w
parze.
13.
Rodzeństwo/ przyjaciółka/ przyjaciel gdy robisz coś ważnego ciągle ci
przeszkadza, stoi nad tobą i pyta co robisz, mimo że prosisz o chwilę ciszy.
14.
Rodzice tulą cię do snu i czytają bajkę.
Warto zapytać lub powiedzieć dziecku jak może na sytuacje
zagrażające lub niekomfortowe zareagować. Można nawet nauczyć stanowczego
wyciągnięcia ręki, głównie do rówieśników, i powiedzenia STOP/ NIE. Dopytujemy
dlaczego jakąś sytuacje oceniło na żółto a nie na zielono, bo np. niektóre
dzieci ogólnie nie lubią jak się je przytula nie ważne czy to dobra koleżanka/
kolega czy nie. Innym nie będzie przeszkadzało dotknięcie jakieś dziwnej mazi,
a inne będą się tego brzydzić. To normalne granice to bardzo indywidualna kwestia. Są jednak sytuacje, gdy każdy powinien powiedzieć stanowcze NIE!
Komentarze
Prześlij komentarz