Przejdź do głównej zawartości

Sygnalizacja bezpieczeństwa


Drukujemy (znajdujące się powyżej sygnalizatory) lub wykorzystujemy kolorowe kartki/kredki itp. można dołączyć element ruchowy. Wówczas dzieci biegają/szybko chodzą, w zależności od miejsca, w którym się znajdują na komunikat STOP zatrzymuje się i wysłuchują przykładowej sytuacji jeśli uznają ją za bezpieczną ustawiają się/podnoszą kartkę/sygnalizator z kolorem zielonym, za wymagającą ostrożności żółtym, niebezpieczną czerwonym. Można również ustalić, że jeśli uznają sytuacje za bezpieczną zaczynają dalej biegać, średnio wówczas powoli poruszać się po pomieszczeniu a niebezpieczną nadal stoją bez ruchu. Jeśli wybiorą nie odpowiedni sygnał wówczas mówimy UWAGA i rozmawiamy o tej sytuacji, również gdy dotyczy "żółtego" i "czerwonego" światła

Przykład sytuacji, oczywiście mogą być również Państwa pomysły:

1. Czekasz na rodziców, nagle podchodzi do ciebie Pani, której nie znasz i mówi, że mama prosiła, aby Cię podwiozła do domu.
2. W centrum handlowym nagle zauważasz, że nie wiesz gdzie są twoi rodzice, podchodzi do ciebie Pan z ochrony i proponuje pomoc.
3. Kolega z przedszkola, którego lubisz, mówi Ci, żeby włożył do buzi kilka liści i udawał drzewo. Jeśli tego nie zrobisz nie będzie już cię lubił.
4. Lekarz uprzedza cię o badaniu i prosi, abyś zdjął/ęła koszulkę bo musi cię osłuchać.
5. Stoisz z rodzicem w kolejce, osoba, która stoi za tobą zaczyna coraz bliżej ciebie stać, w pewnym momencie depcze twoją stopę.
6. W przedszkolu idziesz do toalety, kolega proponuje, żebyście weszli do kabiny razem.
7. Znajoma rodziców, którą słabo znasz, na przywitanie tuli cię mocno i zaczyna szczypać po policzkach.
8. Gdy nikt nie widzi kolega proponuje ci, żebyście zdjęli i  zamienili się ubraniami.
9. Odwiedzasz koleżankę/kolegę w jej/jego domu na przywitanie przytula cię.
10. Znajomy z podwórka podbiega do ciebie i proponuje, żebyś dotknął/ęła jakieś nieprzyjemnej mazi.
11. Na placu zabaw pojawia się sąsiad i pyta czy chcesz z nim pójść na spacer z psem.
12. Okazuje się, że nie masz pary, nauczyciel bierze cię za rękę i idzie z tobą w parze.
13. Rodzeństwo/ przyjaciółka/ przyjaciel gdy robisz coś ważnego ciągle ci przeszkadza, stoi nad tobą i pyta co robisz, mimo że prosisz o chwilę ciszy.
14. Rodzice tulą cię do snu i czytają bajkę.

Warto zapytać lub powiedzieć dziecku jak może na sytuacje zagrażające lub niekomfortowe zareagować. Można nawet nauczyć stanowczego wyciągnięcia ręki, głównie do rówieśników, i powiedzenia STOP/ NIE. Dopytujemy dlaczego jakąś sytuacje oceniło na żółto a nie na zielono, bo np. niektóre dzieci ogólnie nie lubią jak się je przytula nie ważne czy to dobra koleżanka/ kolega czy nie. Innym nie będzie przeszkadzało dotknięcie jakieś dziwnej mazi, a inne będą się tego brzydzić. To normalne granice to bardzo indywidualna kwestia. Są jednak sytuacje, gdy każdy powinien powiedzieć stanowcze NIE!


Komentarze