Z okazji dnia dziecka postanowiłam stworzyć infografikę, do pobrania, na temat rozwoju dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Rodzice rzadko mają dostęp do wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w sferze emocjonalnej, poznawczej dzieci. Często słysząc, że jest to norma rozwojową czują ulgę. Również dziecięce lęki są charakterystyczne dla poszczególnych skoków rozwojowych. Ważne jest obserwować swoje dziecko, jeśli jakieś trudności przeciągają się w czasie lub umiejętności nie pojawiają się, mimo "odroczenia niepokoju" w czasie (każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego zawsze dajemy czas na pojawienie się poszczególnych umiejętności), wówczas warto zwrócić się o pomoc do specjalisty.
Oczywiście w małym człowieku przez 3 lata zachodzi dużo więcej zmian, również w sferze fizycznej, ale i poznawczej. Nieco szerzej opisuję je pod poniższą infografiką. Na samej grafice zamieściłam natomiast najczęstsze zachodzące zmiany, trudności, co do których rodzice zastanawiają się czy są powodem do niepokoju czy jednak zmianą rozwojową.
Na końcu odsyłam do polecanej literatury :)
3- latki:
-zabawa symboliczna
-zwiększa się koordynacja zarówno motoryki dużej, np. stanie na 1 nodze, jak i małej
-rysunki stają się dokładniejsze, rysuje koło, chociaż na ogół rysunki są w fazie przedschemtycznej
- potrzebują dużo ruchu
- pomaga w ubieraniu się: sam myje ręce, wkłada skarpetki, zapina guziki
- dużo mówi :)
-potrafi zbudować wieżę z kilku klocków
- potrafi skoncentrować się na ok. 10-15 minut
- bierze udział w zabawach opartych na naśladowaniu, z muzyką
- lubią zabawy teatralne, odgrywać role
- rzuca oburącz przed siebie, ale są trudności z precyzją
- intensywny rozwój synaps w ośrodku mowy i budujących kolejne uczucia i wrażenia
- zna zasady, potrafi je powtórzyć, nie zawsze stosować się do nich
3,5-latki:
- okres niepewności i zaburzenia koordynacji
-normalny okres destabilizacji: potyka się, może pojawić się jąkanie, tiki, nadmierne mruganie, przewracanie oczami itp.
- szukają bezpieczeństwa, zadają pytania typu: kochasz mnie? mogą być bardziej płaczliwe
- ważne w tym okresie zasady i konsekwencje
- brak zrozumienia przyczynowo- skutkowego
- zaczyna się integracja z ciałem-bardziej intencjonalnych zachowań
4-latki:
-naprzemienność ruchów przy wchodzeniu po schodach, dobrze biega, podskakuje
-wydłuża się czas koncentracji uwagi
- potrafią odwzorowywać proste wzory, klasyfikować, tworzyć zbiory, segregować
-sprawne posługiwanie się nożyczkami
- potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać
- są zbyt pewne siebie
- mylą rzeczywistość z fikcją, więc mogą zdarzać się "zmyślone"opowieści (nie są intencjonalne), wyimaginowani przyjaciele
- pojawiają się koszmary i lęki nocne
-ważne jest dawać im możliwość sprawdzenia się, pomagania
- w stresie mogą pojawić się objawy somatyczne
4,5-latki:
-rozpoczyna się proces odróżniania fikcji od rzeczywistości
-duża ciekawość otaczającym światem
-bardzo lubią dyskutować :)
- zwiększa się wytrwałość
-coraz lepiej radzi sobie z samoregulacją emocji
5- latki:
- jeśli w wieku ok 3 lat występowało jąkanie powinno się już wycofywać
-złoty okres rozowju motorycznego
- potrafią ok 10 s stać na jednej nodze, łapać połkę
-okres przekory
-bardzo lubią towarzystwo rówieśników
- mama jest centrum świata
5,5 latki:
- zachowaniem mogą przypominać 2,5 latków
-trudności z dostosowaniem
- częste wybuchy emocjonalne
-buntuje się
-wszystko ma być tak jak on/a chce
-wzrasta ilość strategii samoregulacji i umiejętność wykorzystywania ich
6- latki:
-automatyzacja prostych ruchów
-bardzo dokładne rysunki, w stadium schematycznym
-kategoryzuje, rozwiązuje zadania oparte na uzupełnianiu szeregów
-jeszcze brak abstrakcyjnego myślenia
-intencjonalne kierowanie uwagi
-wykonuje złożone polecenia
Polecana literatura:
- "Próbowałam już wszystkiego"- I. Filliozat
-"Psychologia rozwojowa dla klinicystów" L. Zabłocka Żytka, E. Sokołowska
NAJWAŻNIEJSZE to być obecnym, akceptującym, uważnie słuchającym i wspierającym rodzicem, dającym dziecku każdego dnia oznaki miłości w formie ciepłych słów, ale również przytulania i głaskania. Czas, uwaga, ciepło :) dla samotnie wychowujących rodziców dobra informacja jest taka, że wystarczy dziecku gdy dostaje ten piękny pakiet od chociaż jednego rodzica!
SUKCES = BYCIE SZCZĘŚLIWYM I DOBRYM CZŁOWIEKIEM
Życzę wszystkim większym (nastolatkom/ dorosłym) i mniejszym dzieciom, aby rosły w takich właśnie warunkach
Polecana literatura:
-"Mózg na tak" D. Siegel, T. Bryson
Komentarze
Prześlij komentarz