WOREK SENSORYCZNY
Do tego ćwiczenia można wykorzystać worek, pudełko lub
(jeśli dziecko nie reaguje na to źle, nie będzie mu sprawiało dyskomfortu)
zasłonić dziecku oczy, tak aby nie widziało poszczególnych przedmiotów.
W zależności od dostępności danych przedmiotów poniżej
prezentuje kilka wariantów tego zadania. Jeśli jest możliwość skorzystania z
więcej niż jednego, można je wykorzystać zawsze przed zadaniami głównymi jako
rozgrzewkę J
WARIANT 1
Wykorzystujemy zabawki, rzeczy (bezpieczne) najlepiej o jak
najbardziej zróżnicowanych kształtach, rozmiarach, fakturach. Np. małe figurki
Lego, klocki Lego, mały miś, ołówek, gumka, gąbka, magnesy o różnych
kształtach, puste pudełko po zapałkach itp.
Opcja 1:
Wkładamy (bez pokazywania dziecku wcześniej wybranych
przedmiotów) wszystko do worka/ pudełka prosimy, aby dziecko włożyło rękę i za
pomocą wyłącznie dotyku spróbowało wybrać jeden przedmiot i jak najdokładniej
go opisało. Na koniec pytamy: jak myślisz co to może być?
Dziecko wyjmuje przedmiot i zostawia go na stole, robimy tak
z każdą kolejną rzeczą, aż wyjmie wszystkie.
Prosimy o znalezienie różnic, podobieństw, w razie
możliwości kategoryzowanie przedmiotów, przyjrzenie się im jak najdokładniej.
Wkładamy z powrotem przedmioty i prosimy o wyjęcie
poszczególnych przedmiotów.
Wkładamy przedmioty do worka/ pudełka i pytamy, jakie
przedmioty dziecko zapamiętało.
Na sam koniec możemy zamienić się z dzieckiem i
zaproponować, że to my będziemy szukać za pomocą dotyku wymienionych przez nich
rzeczy.
Opcja 2:
Przed włożeniem przedmiotów do worka/ pudełka prezentujemy
dziecku przedmioty, prosimy, aby jak najdokładniej je opisało, również kolor.
Możemy dodatkowo poprosić, aby znalazł podobieństwa, różnice między nimi,
spróbował je kategoryzować.
Następnie wkładamy wszystko do worka i prosimy, aby znalazło
np. kredkę. Przed jej wyjęciem możemy dodatkowo spytać, czy dziecko pamięta np.
jej kolor itp.
Wkładamy przedmioty do worka/ pudełka i pytamy, jakie
przedmioty dziecko zapamiętało.
Na sam koniec możemy zamienić się z dzieckiem i
zaproponować, że to my będziemy szukać za pomocą dotyku wymienionych przez nich
rzeczy.
Opcja 3:
Wybieramy jeden z dwóch wariantów jak powyżej, ale do worka
wkładamy jak najwięcej faktur, najlepiej o tym samym kształcie. Np. kawałki
materiału, obie strony gąbki do mycia naczyń, watę/płatki kosmetyczne, papier
ścierny (wcześniej sprawdzić czy nie jest za ostry i nie zrobi dziecku krzywdy),
mały kawałek drewienka, kawałek tektury, sreberko do pakowania itp.
Opcja 4:
Z kartoników (np. z bloku rysunkowego) wycinamy (poza kołem
możemy zachęcić dziecko, aby wycięło po narysowanym śladzie) różne kształty:
koło, kwadrat, prostokąt, kwadrat, romb, trapez, ośmiokąt itp. (wcześniej
przypominamy nazwy lub wprowadzamy nowe) mogą to to również być kontury np.
grzybka, domku, chmurki, kwiatka, misia itp.
Możemy wykonać pary wybranych kształtów i poprosić dziecko o
szukanie ich w worku (za pomocą samego dotyku). Dla ułatwienia może wyciągnąć
pierwszy, aby mu się przyjrzeć a następnie poszukać pasującego przedmiotu.
Dobrze jeśli niektóre kształty będą podobne do siebie np.
grzybek i strzałka, ptaszek a rybka itd.
Można też wykonać wyłącznie podstawowe figury geometryczne i
zróżnicować je pod względem wielkości J
Komentarze
Prześlij komentarz