Przejdź do głównej zawartości

Szczurek złośnik



"Szczurek złośnik"
(A. Kozłowska Zaczarowane bajki, które leczą, Warszawa 2007)



Po przeczytaniu dzieciom bajki (możemy nie czytać do końca, dopóki nie zadamy pytania o to jak możemy mu pomóc) nt Szczurka złośnika możemy zadać takie pytania:

- Jak zachowywał się Szczurek?
- Jak wy zachowujecie się w chwilach wściekłości?
-Pytamy dzieci co im pomaga w przezwyciężaniu złości, czego w takich momentach oczekują od innych.
-Co można zrobić, jak inni są źli? Jak pomóc Szczurkowi Złośnikowi?

W tym momencie czytamy zakończenie bajki i ukazujemy dzieciom, w jaki sposób bohater poradził sobie ze swą złością

- Pokażmy teraz jak wyglądamy jak jesteśmy źli


Ø  przezwyciężamy trudności poprzez ruch – opowieść „Złość małego tygrysa”:


Nawet mała myszka w trakcie napadu złości może przerodzić się w wielkiego tygrysa. My również zaraz się w niego przemienimy, by zobaczyć, dlaczego należy opanowywać swój gniew.

Mały tygrys jest wściekły. Zdarza mu się to bardzo często.
(dzieci pokazują, jak potrafią być wściekłe)
Pokazuje przy tym pazury schowane w łapkach i grozi, że wszystkich nimi podrapie.
(dzieci podnoszą ręce do góry i palcami naśladują pazury)
Ze złości wystawia nawet swój wielki jęzor i wygląda wtedy bardzo brzydko.
(dzieci pokazują języki)
 Jego ryk słychać najgłośniej wtedy, gdy na obiad są gotowane marchewki.
(dzieci głośno ryczą jak tygrys)
Nie można wytrzymać z tym małym tygrysem złośnikiem, ale mu to nie przeszkadza.
(dzieci wzruszają ramionami i okazują obojętność)
Tygrys zauważa, że inni go unikają, ponieważ nikt go nie lubi.
(dzieci rozglądają się w koło i stwierdzają, że nikt nie zwraca na nie uwagi)
„Ach, gdybym miał przyjaciela!”, wzdycha tygrys i płacze.
(dzieci udają, że płaczą)
Ponieważ łzy nie przynoszą ulgi, zaczyna śpiewać piosenkę, dla dodania odwagi.
(dzieci chodzą na palcach i śpiewają piosenkę)  
Kiedy wyśpiewał ostatnie słowo, zatrzymuje się i nie chce iść dalej.
(dzieci stają bez ruchu w miejscu)
Nagle tygrys uświadamia sobie, jaki był podły dla innych zwierząt.
(dzieci pukają się palcem w czoło)
Postanawia iść do każdego zwierzaka, mówi cicho, ale wyraźnie: „Byłem głupcem!”
(dzieci podchodzą do siebie i rozmawiają cicho ze sobą)
Tygrys wyciąga przyjaźnie jedną łapę i wydobywa z futra prezent na przeprosiny.
(dzieci podają sobie dłonie i wręczają na niby prezenty)
Nie, zwierzęta nie chcą prezentów, ale wszystkie chętnie uściskają łobuza!
(na zakończenie wszystkie dzieci serdecznie się obejmują)

PROPOZYCJA POWYŻSZYCH ĆWICZEŃ ZE STRONY:

Komentarze