Sposoby radzenia
sobie z trudnymi emocjami dziecka
Jakie emocje mogą być nazwane trudnymi?
-smutek
-złość
-strach
STRACH a LĘK
- realny
- nie ma
fizycznego źródła
- dotyczy
konkretnej rzeczy - towarzyszy mu niepewność
Jakie formy może przybierać
odczuwanie przez dzieci trudnych emocji?
- regres
(zachowania, które dziecko prezentowało jak było młodsze)
- lęk
separacyjny (boi się, że jak rodzic wyjdzie, nawet do sklepu, to już nie wróci
bo np. będzie miał wypadek)
-
budzenie się w nocy
-
marudzenie, płaczliwość
-
zmienne humory i drażliwość
-zachowania
buntownicze
- napady
złości i płaczu
- bycie
nienaturalnie cichym, wycofany,
-
nadmierne pobudzenie
DZIECI MAJĄ
MNIEJSZY DOSTĘP DO STRATEGII RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI NIŻ DOROŚLI, RADZĄ SOBIE JAK
POTRAFIĄ, ALE TO MY MUSIMY IM POMÓC
Dlaczego doświadczają trudnych
emocji w czasie epidemii?
- czują,
że coś się dzieje, ale nie wiedzą/ nie rozumieją co
-widzą/
czują niepokój rodziców
-brak im
rutyny
-nudzą
się
-
tęsknią
-straciły
poczucie bezpieczeństwa
-nie
mogą zaspokoić swoich potrzeb (np. udziału w ciekawych wydarzeniach,
aktywnościach)
np.:
} Dziecko widzi, że coś się dzieje,
nie do końca rozumie dlaczego nie może odwiedzić Babci, iść do przedszkola, na
plac zabaw itp. ALE czują napięcie jakie towarzyszy dorosłym
} Boją się, że to ONE coś zrobiły
lub dorośli coś przed nimi ukrywają np., że są chorzy lub umierający
} Tak sobie tłumaczą, bo to jest im
dostępne, ponadto
} Przypominają sobie to co kiedyś
dorośli im powiedzieli, np. w silnych emocjach, że je oddadzą lub będą żałować,
że tak się odnoszą do rodzica, jak go zabraknie (bo np. umrze)
} WYOBRAŹNIA DZIECI ZACZYNA
„WARIOWAĆ”
} Dzieci tracą poczucie
bezpieczeństwa, ale jest to nieświadome, czują dystres, ale nie wiedzą czym
jest spowodowany
} Mają, więc niespełnione potrzeby
i brak strategii radzenia sobie z tą sytuacją
WAŻNE:
} Na początku dzieci nie mają
analizy i refleksji nad tym, co wypada, a co nie
} Emocje są bardzo silne,
gwałtowne, spontaniczne, ale często krótkotrwałe
} Dziecko trzeba nauczyć zarówno co
to emocje, po co są, jak sobie z nimi radzić
} Dzieci na różne sposoby okazują
swoje emocje. Im silniej je demonstrują, tym bardziej potrzebują pomocy rodzica
Co w takim razie możemy zrobić?
-
rozmawiajmy o uczuciach, również swoich (zastanówmy się co czujemy i pomóżmy
również sobie)
-
tłumaczmy dzieciom co się dzieje, ale nie straszmy ich (pomocne w tłumaczeniu
obecnej sytuacji mogą okazać się książeczki filmiki, linki we wpisie: Jak
rozmawiać z dziećmi o koronawirusie)
-
dawajmy dużo wsparcia, nie mówmy, że nic się nie dzieje, akceptujmy wszystkie
emocje bo wszystkie są potrzebne! Jak rozmawiać o emocjach? (np. wpis:
bajkoterapia- strach oraz mój lęk, w którym wskazana jest również polecana
literatura dla dzieci)
-
nauczmy dzieci paru metod relaksacji (próbujmy razem z nimi je wykonywać, parę
propozycji we wpisie: Ćwiczenia relaksacyjne cz.1)
- dzieci
nadal potrzebują regularności i przewidywalności, najlepiej, aby każdy dzień
był podobny tak jak gdy chodził do przedszkola, a weekendy „luźniejsze”
- nie
zmieniajmy za wiele, w związku z
sytuacją, nie pozwalajmy dziecku spędzać więcej czasu niż dotąd przed ekranem,
nie pozwalajmy jeść więcej słodyczy, aby „zrekompensować ten czas” dalej
wyciągajmy konsekwencje za zachowania nieodpowiedni jak do tej pory
-
skupiajmy się na pozytywach, czasie spędzonym razem, możliwościach, z czasem
możemy planować, np. wkładać nasze marzenia do słoika, bądźcie w kontakcie z
innymi poprzez komunikatory, telefon itp. (tłumaczmy dlaczego inaczej na razie
nie można, ale co jest dostępne)
Komentarze
Prześlij komentarz