Poniżej zabawy pozwalające rozładować napięcie, ułatwiające rozmawiać o sytuacjach trudnych, stresujących oraz złości, czy smutku
1. Zabawa z balonikami
Nadmuchujemy
balon do maksimum i mówimy co by się stało gdybyśmy jeszcze bardziej go
nadmuchali, następnie spuszczając z niego powietrze poprzez manipulowanie
otworem.
Prosimy dzieci, aby zamknęły oczy i udawały, że są balonami.
Poproś, aby wypełniły się powietrzem, oddychając głęboko. Potem poproś, aby powoli wypuściły powietrze,
jakby były jak balonik, z którego „schodzi powietrze”
Można na koniec
zapytać w jakich sytuacjach czują się jak balony. Mogą to np. być momenty,
podczas których nie były w stanie wytrzymać lub tolerować czegoś. Następnie
zapytaj je, jak poradziły sobie w tej sytuacji. Kiedy natomiast komuś o tym powiemy albo wybierzemy inny sposób na
rozładowanie napięcia, złości powietrze zaczyna się obniżać a my jesteśmy
spokojniejsi.’
Jeśli nie mamy balonów możemy opowiedzieć i spróbować dziecku sobie wyobrazić
opisane wyżej efekty.
Zabaw ruchowa 1:
Warto włączyć muzykę
ale można też używać słów. W zabawie biorą udział dwie osoby między nimi
znajduje się balon (jeśli nie mamy balona może być
poduszka) wybieramy część ciała, która ma być nim oddzielona. Próbujemy
tak „połączeni” zatańczyć, przejść się po pokoju. Na określony sygnał/ słowo
lub zatrzymanie czy też zmianę piosenki zmieniamy część ciała i położenie
balona/poduszki.
Zabawa ruchowa 2:
Odbijamy balon jak
najdłużej, tak aby nie spadł na podłogę. Można ustalić zasady polegające na
współpracy (polecam J) np. liczymy ile uda nam się odbić balon zanim dotknie podłogi. Można
również rywalizować i specjalnie utrudniać zadanie przeciwnika, tak aby balon
po jego stronie upadł.
2. SPOKOJNY SŁOIK
Butelkę (lub mały
najlepiej długi słoiczek), napełniamy wodą, można również dodać żel do włosów
dla lepszego efektu w celu nadania pewnej gęstości i dodajemy coś
połyskującego, na przykład brokat. Można zabarwić wodę lub spróbować
podświetlić ją gdy jest już ciemno, dla lepszego efektu J
Warto zapieczętować
butelki klejem o dużej wytrzymałości, aby się nie otwierała i nie rozlała się
jej zawartość!
W chwilach
stresujących lub po prostu dla przyjemności J dzieci mogą potrząsać butelką i obserwować
ruch połyskującego brokatu. Można ruch brokatu porównać do emocji dzieci, które
zostają wstrząśnięte i wirują, dopóki dzieci się nie uspokoją.
Samo obserwowanie
unoszących się połyskujących drobinek pomoże dziecku się skoncentrować i
zrelaksować umysł po stresującej sytuacji, ale również przed snem lub razie
potrzeby.
3. Uciekająca
piłeczka:
Dzieci siedzą przy stolikach, nogi swobodnie oparte
całymi stopami o podłogę, dłonie leżą na udach, tułów wyprostowany. Na stoliku
kładziemy lekką piłeczkę, np. pingpongową. Zadaniem dzieci jest dmuchanie w
piłeczkę tak, aby była cały czas w ruchu i nie spadła.
Następnie możemy zrobić małe zawody i podawać sobie, za
pomocą dmuchania w, piłeczkę tak, broniąc ją przed wypadnięciem poza stół.
Możemy również wyznaczyć miejsca, do których chcemy ją doprowadzić.
Jeśli nie mamy piłeczki do ping
ponga możemy spróbować wykorzystać zgniecioną w kulkę kartkę/gazetkę (np.
umocnić taśmą, tak aby się nie „rozchodziła”)
Powyższe opisy i
pomysły na zabawy inspirowane były poniższymi stronami:
Komentarze
Prześlij komentarz