Przejdź do głównej zawartości

Cyberświat- blaski i cienie

"Czas ekranowy"
dr Ewa Sokołowska




WHO zaleca, by dzieci poniżej 5. roku życia nie patrzyły w ekran dłużej niż godzinę dziennie. 


Z roku na rok obniża się wiek, w którym dzieci po raz pierwszy samodzielnie korzystają z internetu.
Obecni uczniowie podstawówek i gimnazjów mieli wtedy średnio 6 lat i 10 miesięcy.

Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – ok. 8 lat.

W poprzedniej edycji badań, przeprowadzonej w 2016 r., średnia wieku, wynosiła ok. 9 lat i 5 miesięcy.





















Nieumiejętne korzystanie z komputera;

Negatywne konsekwencje na wszystkie sfery rozwoju
rozwój fizyczny
rozwój psychiczny
rozwój społeczny
rozwój intelektualny

Skutki psychiczne, intelektualne i społeczne
zaburzenia snu,
deficyty uwagi,
nadaktywność psychoruchowa,
agresja,
słabsze umiejętności społeczne,
depresja
niższe osiągnięcia szkolne (u młodszych dzieci problemy z nauką czytania, wyraźnego pisania i mówienia)

Skutki neurologiczne

Neurolog Susan Greenfield

„Mózg wpatrzony w ekran jest jak w letargu, nie uczy się logicznego myślenia. Dlatego nie oczekujmy, że dając dziecku tablet uczymy go zdolności koncentracji”.
Amerykańska Akademia Pediatrii
ścieżki neuronowe kontrolujące reakcje społeczne i wyobraźnię rozwijają się we wczesnym dzieciństwie. Jeśli wtedy „potraktujemy” je zbyt dużą dawką ekranów nasze dziecko może dorosnąć bez wykształcenia zdolności do kreatywnej i samodzielnej zabawy oraz nawiązywania trwałych relacji w świecie rzeczywistym. Wszystko przez to, że struktury mózgu przeorganizują się na odbieranie i przetwarzanie informacji obrazowych, a nie językowych.

Dlaczego tak ważna równowaga?
zabawa w „realu” jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka, tak jak sen i dobra dieta
dzięki niej dziecko uczy się rozwiązywać problemy, staje się zaradne, wytrwałe w dążeniu do celu i odporne emocjonalnie
zabawa w grupie rówieśniczej to nauka nawiązywania zdrowych relacji, czyli lekcja empatii i komunikacji
aktywność w realnym świecie napędza naturalną u dzieci chęć poznawania świata, a to z kolei filar do zdobywania wiedzy w późniejszym życiu

                                   EWOLUCJA:


Modelowanie
zaciekawmy dzieci otaczającym światem,
aby przekazać wartości, pokazać jak można wykorzystać wolny czas bez urządzeń elektronicznych
nie nadużywajmy urządzeń mobilnych w towarzystwie dzieci
ma to wpływ na pogorszenie jakości kontaktów z dzieckiem ponadto dzieci nas obserwują   i naśladują
korzystajmy z książek i gier planszowych
urozmaicona forma interakcji z małym dzieckiem stanowią dobrą alternatywę dla urządzeń elektronicznych

Niebezpieczne zachowania rodziców
troll parenting



zjawisko polegające na podawaniu informacji intymnych, nieraz wyśmiewaniu dziecka w sieci, poprzez podawanie upokarzających faktów z życia, publikowanie zdjęć, filmików, w internecie
Z Facebooka korzystają już dzieci w wieku 7 lat
więc jeżeli zamieszczamy zdjęcie dziecka 4- czy 5-letniego, to za 3 lata ktoś np. jego rówieśnik może już takie zdjęcie odnaleźć i wykorzystać przeciwko niemu
Pamiętaj o ustawieniach prywatności
na zagrożenia zwraca też uwagę policja ostrzega przed czyhającymi przestępcami i apeluje do rozsądku rodziców, gdy publikujemy zdjęcie w sieci, nigdy nie wiemy, kto je ogląda i w jakim cel


SPOŁECZNE UCZENIE SIĘ

Eksperyment (Bandura)
dzieci oglądają filmik, na którym osoba dorosła zadaje ciosy nadmuchanej lalce „Bobo” ponadto lży słownie na nią
po jego obejrzeniu dzieci wchodzą do pomieszczenia, gdzie znajduje się lalka „Bobo”



CO SIĘ DZIEJE?
dzieci nie tylko kopiują zachowania osoby dorosłej z filmiku, ale realizuje nowe agresywne zachowania!



DLACZEGO TO TAKIE WAŻNE?
społeczne uczenie się występuje głównie w środkach masowego przekazu, w tym w TV

Badania pokazują, że w:
58% wszystkich programów telewizyjnych pokazuje przemoc
78% tych programów przemoc nie pociąga za sobą wyrzutów sumienia, krytyki, kary
40% aktów przemocy inicjowanych jest przez bohaterów atrakcyjnych dla dziecka
dzieci z reguły są bardziej wrażliwe niż dorośli, to co zobaczą np. w telewizji ma większy wpływ na ich postawy i zachowanie

wykazano, że oglądanie programów pełnych agresji powoduje, iż w wieku adolescencji są one bardziej agresywne niż rówieśnicy


Jaki ma to wpływ na postawy i zachowania dzieci?
„Jeśli oni mogą to robić, to i ja mogę”
„Ach, więc tak to się robi”
„Myślę, że to co czuję musi być związane z uczuciami agresywnymi”
„Hm, kolejna brutalna bijatyk, ciekawe co jest na innym kanale” ZNIECZULICA


Niebezpieczeństwa w sieci

Z najnowszych badań przeprowadzonych w Polce wynika, że
79% uczniów miało negatywne doświadczenia w wirtualnym świecie , w tym 52 % doświadczyło zastraszania lub innego cyberprzestępstwa
49 % spotkało się w Internecie z filmami lub grami przedstawiającymi przemoc
40 % uczniów przerywa to, co ogląda w Internecie, gdy w pokoju pojawiają rodzice
18 % dzieci uważa, że ich rodzice nie mają pojęcia, jak oni spędzają swój czas w sieci
4 % rodziców  przyznaje, że nie wie, co ich dziecko robi w Internecie


Jak chronić dzieci?
Od najmłodszych lat uczenie dzieci podstawowych reguł:
nierozmawianie z nieznajomymi,
niepodawanie prywatnych danych, np. wysokości zarobków rodziców czy miejsca zamieszkania,
zachowywanie kultury w internecie i szybkie reagowanie na niekomfortowe sytuacje
konsultowanie z rodzicami treści i materiałów, które publikuje w sieci, uświadamiając im, że raz opublikowana rzecz już w internecie zostaje


Kultura w internecie
przypominanie dzieciom o zasadach dobrego wychowania również w sieci
w każdej dziedzinie naszego życia , podobnie w Internecie obowiązują  reguły min. używania odpowiedniego słownictwa, bycia miłym


Wspólne odkrywanie internetu
bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z internetem
odkrywajcie wspólnie jego zasoby
spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych stron
jeśli wasze dziecko sprawniej porusza się w sieci-nie zrażajcie się- poproście, by było waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie
ustalcie podstawowe zasady
bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z internetem
odkrywajcie wspólnie jego zasoby
spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych stron
jeśli wasze dziecko sprawniej porusza się w sieci-nie zrażajcie się- poproście, by było waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie
ustalcie jakie konsekwencje czekają dziecko za nieprzestrzeganie zasad korzystania z sieci
zachowanie zdrowej równowagi między grami w internecie a ciekawymi/ edukacyjnymi stronami


Mądre wspieranie
często zdarza się, że dzieci  przypadkowo znajdą się na stronach adresowanych do dorosłych
bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać
ważnym jest, by dziecko ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze może się do ciebie zwrócić
rodzic a nie internet od rozwiązywania problemów dziecka


Zgłaszanie nielegalnych i niewłaściwych treści
wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w internecie
pomoże to likwidować szkodliwe zjawiska szerzące się przy użyciu stron internetowych
nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w internecie
dyzurnet.pl


Programy filtrujące
Cenzor
X-Guard
Motyl
Beniamin
Opiekun dziecka w Internecie
Nadzorca
Opiekun ucznia w Internecie


Przed udostępnieniem dziecku urządzenia z dostępem do internetu
odpowiednio skonfiguruj ich system operacyjny w przypadku tabletów i smartfonów z systemem android warto odpowiednio skonfigurować Google Play, przeglądarkę oraz aplikację serwisu YouTube
w nowszych wersjach systemu istnieje także możliwość stworzenia profilu ograniczonego, który będzie stanowił bezpieczną przestrzeń dla dziecka
jeżeli dziecko korzysta z internetu na komputerze wyposażonym w system Windows, możemy aktywować moduł ochrony rodzicielskiej, który umożliwia kontrolowanie czasu korzystania z komputera oraz ograniczenie dostępu do wskazanych gier i aplikacji.


Strony dla rodziców i dzieci
Bezpłatny kurs internetowy dla rodziców
fundacja.orange.pl/kurs
rodzice.fdds.pl
Strona o bezpieczeństwie w sieci dla dzieci
sieciaki.pl


Przed zakupem gry:
zapoznać się z informacjami od dystrybutorów oraz opiniami innych internautów
obejrzeć na YouTube, filmików prezentujących ich działanie aplikacji lub przebieg gry
system klasyfikacji gier PEGI: na pudełkach gier zamieszczane są etykiety wskazujące na minimalny dopuszczalny wiek, po osiągnięciu którego można korzystać z gry, jak również ostrzegające przed pojawiającymi się w niej niebezpiecznymi treściami. Informacje o ocenie danej gry w systemie PEGI znaleźć można również w Internecie na stronie
pegi.info


Niewłaściwe bajki/ filmy
większość bajek dostępnych na popularnych kanałach dla dzieci nie przekazuje żadnych treści edukacyjnych, jest pełna agresji
zawsze obejrzyjmy bajkę/ odcinek przed zaprezentowaniem go dziecku
uważajmy na to co sami oglądamy, dziecko widzi więcej niż nam się wydaje


Dziecko to NIE mały dorosły
Dziecko oglądające horrory, kryminały już w wieku 6/8 lat!
Skutek: strach/ zaburzenia snu/ niepewność
Oglądanie bajek, w których często dzieci się biją, krzyczą na dorosłych
Skutek: brak autorytetu/ zachowania trudne
Długie granie w gry pełne efektów specjalnych
Skutek: problemy z koncentracją, zapotrzebowanie na wysoką stymulacje, szukanie wrażeń a nawet próba naśladowania bohaterów




Elektronika NIE jako nagroda!!!
dziecko nawet starsze dalej powinno używać komputera pod kontrolą rodzica, nie codziennie i nie jako nagroda czy motywacja!
korzystanie z urządzeń mobilnych jako nagroda, a zakaz ich używania jako kara podnosi w oczach dzieci atrakcyjność tych urządzeń i wzmacnia przywiązanie do nich


Cyberświat to również pozytywne strony, takie jak:
zdobywanie i poszerzanie wiedzy
rozwijanie zainteresowań
dzielenie się swoimi zainteresowaniami
łatwy dostęp do informacji
prezentacja swojej twórczości
komunikacja ze znajomymi na całym świecie
nawiązywanie wartościowych kontaktów
źródło rozrywki


Polecane strony
grydladzieci.edu.pl
squla.pl
zyraffa.pl
pisupisu.pl


Pomysły na zabawy z dziećmi:
marsjanki.pl
Printoteka.pl

Komentarze